måndag 13 april 2009

Festmåltid med förbehåll

Ylva Johanssons klavertramp om maximerat antal "festmåltider" för äldre som finns i olika former av kommunala/privata boenden visar återigen, att skillnaden mellan verkligheten och makthavarnas uppfattning om äldreomsorgen, är enorm. Två skilda världar, där Ylvas egen ålderdom förmodligen inte slutar i den äldreomsorg som är verklighet för många gamla i dagens Sverige. För om hon ställde sig själv frågan: "Hur vill jag själv ha det när jag blir gammal"? "Skulle jag själv vilja få mina "fester" begränsade i antal och dessutom inte få väja vem jag ska fira med?", så hoppas jag att hon inser att förslaget är så tokigt att det över huvudtaget aldrig skulle ha kommit upp på agendan.
Det finns äldreboenden som gör det lite festligare för de gamla tex i samband med julhelgen. I en kommun i Norrbotten bjöds de gamla inkl. personal till en måltid på Stadshotellet. Det var bara det att personalen hade bytt till festkläder, men det fanns ingen tid att hjälpa de gamla! Det förtog därför hela nöjet av besöket. Att klä upp sig och känna sig fin - som man normalt gör när man blir bjuden på restaurang - är lika viktigt för gammal som ung!
Självfallet behöver förhållandena inom äldreomsorgen förbättras på många områden men det måste ske med respekt för de boende och deras önskan. Det är helt enkelt dags att myndigförklara dem som bor på våra äldreboenden - inte bara i valtider!!

1 kommentar:

  1. Bittan - Du måste ta dig tid att skriva mer. Mitt i prick och du skulle hört mig igår, "lite" upprörd. Lillebror tittade och fattade nog inte riktigt varför jag lät. Det var just det som ditt inlägg handlar om.

    /Margareta

    SvaraRadera