torsdag 10 mars 2011

Demokrati eller hysch och hemlighetsmakeri?


När jag i början på 80-talet - inför ett fullmäktigesammanträde - bevistade ett gruppmöte fick jag en första aning om hur demokratin fungerar. I en fråga hade jag synpunkter på hur vi i Kommunfullmäktige skulle förhålla oss dvs rösta. "Men så kan vi inte göra! Vi har ju redan bestämt hur vi ska rösta - i Kommunstyrelsen!, svarade kommunalrådet". Det fick mig att tänka över mina reella möjligheter att påverka samhällsutvecklingen och mitt fortsatta engagemang i politiken.

Frågan om Mona Sahlins efterträdare är nu en gång för alla offentliggjord. Men var det ett demokratiskt beslut? Lyssnade valberedningen på partidistrikten? Och lyssnade partidistrikten på sina avdelningar innan de lämnade förslagen till valberedningen? Vad tyckte medlemmarna??
Frågorna är många och den viktigaste av dem alla - är detta ett demokratiskt parti?? Jag har ingen uppfattning om Håkan Juholt, vare sig som som person eller politiker. Om han blir den frälsare som partiet hoppas på beror främst på hur pass solidariska väljarna är.

Men som gräsrot och tidigare aktiv politiker för dryg 20 år sedan, ser jag ett mönster som blir blir allt tydligare - en liten inre kärna som bestämmer allt och en stor lojal massa som ska vara med och stötta besluten. "Vi vet vad folket vill och behöver", tycks vara helt accepterat 2011. Partiledarfrågan är ju inte lika viktig som själva politiken, men tyvärr hänger allt ihop. Brist på öppenhet medför också minskat förtroende för den politik om förs. Men det finns ju många som är nöjda med att bara ledas...är det konstigt att man pratar om valboskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar